Om samtykke ved en Mahamudra tantra massage

Om samtykke ved en Mahamudra tantra massage

Samtykkeerklæring ved Mahamudra tantra massage

Siden 1. januar 2021 har vi haft en samtykkelov i Danmark, og jeg har siden samme dato haft som fast praksis at vi begge underskriver en samtykkeerklæring (billedet) inden vi møder hinanden i en Mahamudra tantra massage. Jeg må indrømme, at jeg i starten så samtykkeerklæringen som et nødvendigt onde, men jeg kom hurtigt til at se den som et virkeligt vigtigt og nyttigt værktøj til bevidstgørelse af de resurser, vi har til rådighed for at sikre, at ulykkelige situationer ikke opstår. Det skriver jeg mere om i dette indlæg, der bl.a. er inspireret af alt det, der er blevet sagt igennem de sidste fire år, når jeg har talt med mine gæster om erklæringen.

Samtykkeerklæringen anerkender begge parters kompetence såvel som sårbarhed

Udgangspunktet for samtykkeerklæringen er, at det er to voksne mennesker ved deres fulde fem, der underskriver den. Dette er en forudsætning for at underskrive et sådant dokument. Alene det aspekt er vigtigt. Det er vigtigt, at vi læser, hvad der står i erklæringen og er kompetente til at reflektere over det læste. Det er også vigtigt, at det er en fælles erklæring, som vi begge underskriver. Processen omkring samtykke er netop en proces, der tjener til at beskytte os begge. Det kan være livsødelæggende at blive udsat for overgreb. Det kan også være livsødelæggende uforvarende at foretage sig noget, der opleves som overgreb i den anden, specielt for en professionel massør. Samtykkeerklæringen er udtryk for anerkendelse af denne dobbelte og forbundne sårbarhed. Mødet kan kun være trygt for mig, hvis det er trygt for dig.

Opmærksomhed og bevægelighed snarere end grænsesætning

Nøgleord i samtykkeerklæringen er opmærksomhed og bevægelighed. I andre tantramassage traditioner end Mahamudra tantra massage har du måske oplevet at nøgleordene snarere er grænser og grænsesætning. Jeg anerkender fuldt ud vigtigheden af de konkrete bekymringer, der er baggrunden for at tale om disse emner. Det er jo de samme bekymringer, der motiverer overhovedet at have en samtykkeerklæring. I Mahamudra praksissen adresserer vi også grundigt sådanne bekymringer, men på en anden måde og med et andet sprog, som vi finder mere hensigtsmæssigt. Forskellen har flere årsager. En vigtig årsag er relateret til den forståelse af essensen af tantra som Mahamudra tantra massage praksissen repræsenterer. Det vil føre for vidt at uddybe dette her, men lad mig istedet nævne en mere praktisk årsag, som er ligeså vigtig: Al erfaring viser, at det er en illusion at tro, at man på forhånd bevidst og entydigt kan opsummere alt man “ikke vil have skal ske” i en dynamisk massage som Mahamudra tantra massage i form af en endelig liste af velformulerede grænser. (Det kan man meget bedre ved massager, der har en mere fast form, f.eks. lomi lomi massage, som jeg jo også praktiserer).

Hvad gør vi så istedet, når det drejer sig om en Mahamudra tantra massage? I den indledende samtale før massagen, og før vi underskriver samtykkeerklæringen, undersøger vi sammen, om der er noget, jeg skal være særligt opmærksom på i massagen og om der er bevægelser, du på forhånd er bevidst om gerne at ville undgå. Det kunne f.eks. være noget så prosaisk, som at vi sammen skal passe på dit opererede knæ. Det kan også være ting af mere intim karakter. Vi taler ikke om dette som “grænser”. Vi taler om dette som ting, som det er nyttigt og vigtigt for dig at italesætte og nyttigt og vigtigt for mig at få at vide før massagen. Hvis det er relevant, kan vi også tale om ting, du ligefrem er bekymret eller bange for kunne ske. Og så taler vi om, hvordan du kan bevæge dig, hvis du pludselig skulle opdage, at noget af det, du ikke ville have skulle ske, måske var ved at ske alligevel. Hvis jeg nu f.eks. ikke helt havde forstået præcist hvad du mente, da vi talte om det. Og måske laver vi en kropslig øvelse, hvor du øver den bevægelse (som kunne være så simpel som at samle benene).

Det lyder ikke så svært. Hvad skal der til for, at det virker? Der kommer vi tilbage til overskriften for afsnittet og de to nøgleord.

For det første skal der opmærksomhed til. Du er nødt til at være i stand til at opdage, at noget, du ikke vil have skal ske, er i gang med måske at ske. Bl.a. derfor inviteres du ikke ind i nogen form for trance eller trancetilstand – eller søvn! – i en Mahamudra tantra massage. Hvis jeg opdager, at du er faldet i søvn i en af massagens stille faser, så vækker jeg dig (det gør jeg ikke i f.eks. en lomi lomi massage). Du inviteres til at være opmærksom, vågen og bevidst om din evne til og din mulighed for at passe på dig selv i den kontekst, som du befinder dig i. Betyder det så, at du skal være anspændt og “på vagt” i massagen? Nej, tværtimod er massagen en invitation til at øve sig på at se, at opmærksomhed og afspændthed naturligt går hånd i hånd.

For det andet skal der bevægelighed til. Du skal rent faktisk kunne udføre den bevægelse, der bringer dig væk fra det, du ikke bryder dig om. Lad os gå ud fra, at du kan det, rent fysiologisk (bemærk, at det også tæller som bevægelse at lade munden sige ord, som jeg selvfølgelig reagerer på). Massagen foregår på en madras, så der er plads til at bevæge sig. Hvad kunne alligevel forhindre bevægeligheden?

Det kunne forhindre bevægeligheden, hvis du rent fysisk blev holdt fast. Derfor er det et vigtigt aspekt af Mahamudra tantra massage, at jeg som leder af mødet ikke lægger min vægt på dig, griber fat i dig, eller på anden måde tager din bevægelsesfrihed. Du vil opleve masser af kropskontakt i mødet, men uden at være låst fast.

Det kan også forhindre bevægeligheden, hvis man bliver holdt fast med ord. Jeg prøver derfor at være omhyggelig med ikke holde dig fast med ord. Jeg siger f.eks. ikke at du nu bare skal ligge stille og tage imod det, jeg kommer med. Jeg siger det stik modsatte! Der kan også være ord i dig selv, der holder dig fast. Det kunne være, at du undervejs sagde til sig selv, at noget, som du oplevede som ubehageligt, jo var en del af massagen, og at du derfor hellere måtte “holde det ud”, for det “gør man jo”. Derfor siger jeg på forhånd, at der ikke er nogen del af massagen, der er obligatorisk – intet, der kan forventes, som der står i erklæringen. Det eneste, der er tæt på at være obligatorisk, er at du i en sådan situation er inviteret til at bevæge dig væk fra den. Som der står i erklæringen, accepteres en sådan bevægelse uden videre. Det betyder heller ikke at massagen stopper, blot at den fortsætter på anden vis.

Selv om du på den måde er inviteret til bevægelighed, anerkender vi, at det alligevel ikke altid lykkes at tage imod en sådan invitation, specielt i en uvant situation. Antagelsen om din bevægelighed må derfor ikke blive en sovepude for mig. Hvordan tager jeg min del af ansvaret? Det gør jeg ved før massagen omhyggeligt at lytte til, hvad du fortæller mig og tage hensyn til det, som jeg har forstået det, og efter bedste evne. Og jeg gør det ved undervejs i massagen hele tiden at være meget opmærksom på, om du skulle være “frosset” – ufrivilligt ubevægelig, og i en sådan situation kommunikere med dig verbalt eller med et håndtryk, for at sikre mig, at du er okay. Den bedste måde, du kan vise, at du ikke er frosset, er iøvrigt at bevæge dig – bare en lille smule. På den måde hjælper vi hinanden med at skabe et trygt rum for os begge.

Selv om vi på den måde skaber det trygge rum sammen, inviterer jeg dig til at se, at det er i bevidstheden om din egen afspændte opmærksomhed og din egen afspændte bevægelighed, at ægte tryghed kan findes, snarere end i at overlade ansvaret til en mand, der måske nok indgyder tryghed (fordi jeg faktisk virker ret sød og rar og måske også er det), men som du jo ikke kender godt.

Et elskovsmøde?

Du studser måske over ordet elskovsmøde, som virker radikalt. Det er det også! Brugen af ordet er en bevidst invitation til at tale klart om mødets natur. Ordet peger ikke på, at en Mahamudra tantra massage inkluderer samleje som nødvendigt indslag. Det skulle linien Jeg er indforstået med, at vi intet kan kræve, forlange eller forvente af mødet og hinanden gerne gøre klart. Hvad peger ordet elskovsmøde på?

For det første peger ordet elskovsmøde på, at den ultimative natur af mødet er meditation; at se at vi er kærlighed. Ikke romantisk kærlighed, men kærlighed hinsides betingelse. Eller at se, at vi er et. Og at se, at de to ting er det samme. Dette lidt højtflyvende aspekt kan du læse (en lille smule) mere om i mit indlæg Hvad er tantra og hvad har tantra med tantramassage at gøre.

For det andet peger ordet elskovsmøde på, at jeg møder dig i kærlig hengivenhed, og ikke med “behandler mindset”. Lad mig udtrykke det på denne måde: Jeg vil godt love, at den dag, jeg ikke længere synes, at kvinder og deres hud er det mest vidunderlige i denne verden, bliver den dag, jeg holder op med at invitere til Mahamudra tantra massage. Det er vigtigt for mig at være bevidst om dette og ikke fornægte det, og det er vigtigt for mig, at du ser, at det er sådan det forholder sig. Jeg vil invitere dig til at spørge dig selv, når du møder en tantramassør som f.eks. mig: Hvis massørens eneste interesse var “at hjælpe dig med dine issues” (f.eks.), hvorfor så hjælpe netop på denne trods alt ret usædvanlige måde? Til gengæld er jeg, efter at have øvet min praksis i en del år, måske ikke så sulten efter din hud – der er måske ikke længere noget jeg absolut vil med den (endsige forventer og forlanger) – hvilket faciliterer den hengivne tilgang.

For det tredje peger ordet elskovsmøde på mødets symmetriske natur: Vi skriver begge under på det samme dokument, og de samme “regler” gælder for os begge, selv om vi kan have forskellige bevægelseskompetencer. I elskov er der intet hierarki.

Tilsammen peger ordet elskovsmøde på det fantastiske eksperiment enhver Mahamudra tantra massage er: Kan to mennesker, der ikke kender hinanden godt – eller måske ikke kender hinanden overhovedet – mødes nøgne på en madras hensides de forventninger, der sædvanligvis melder sig i den situation? Og kan det ske i kærlighed hensides betingelse, så det bliver til meditation? Jeg fyldes af glæde og taknemmelighed ved tanken om, hvor ofte det eksperiment lykkes ❤️ Blandt andet fordi mekanismerne beskrevet her kan facilitere et rum, der er trygt nok til det.

Hvis du er blevet nysgerrig, er du velkommen til at kontakte mig på en af de måder, der er beskrevet på forsiden for at forespørge om en Mahamudra tantra massage. Eller du kan læse mine andre indlæg om tantramassage.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *